dinsdag 30 september 2014

Het doek valt voor Leesfanaten...

Velen van jullie zullen inmiddels op de hoogte zijn van het feit dat de website ‘Leesfanaten’ ophoudt te bestaan. Voordat de oprichtster Kristie Raaijmakers deze ingrijpende beslissing openbaar maakte, had zij mij al op de hoogte gesteld. Ik heb zelfs nog even overwogen om het stokje over te nemen, maar de omvang van ‘Leesfanaten’ en alles wat daarbij hoort is voor mij te groot. Ik heb tenslotte ook mijn eigen boekenblog ‘De Boekenwereld’. Deze blog stond de laatste tijd op een lager pitje, zeker toen ik redacteur werd bij ‘Leesfanaten’. In de toekomst ga ik dus weer al mijn energie in mijn blog steken om deze (weer) een trapje hoger te zetten. En ik heb daar ook een heleboel zin in!


Ik wil hierbij vooral Kristie enorm bedanken voor de kansen die zij mij gegeven heeft, en voor het vertrouwen dat zij in me had (en nog heeft hoop ik.. ;-)). ‘Leesfanaten’ kwam onverwachts op mijn pad toen ik aan het opkrabbelen was na een fikse burn-out. Op dat moment was het enige wat mij bezighield de vraag: “Wat wil ik eigenlijk? Waar word ik nou blij van?” En toen zag ik de tweet van Kristie voorbijkomen waarin zij vroeg naar mensen die gek waren op boeken lezen en daarover wilden schrijven. Het muntje viel: dàt wilde ik! En zo geschiedde…

Maar daar bleef het niet bij. Door de recensies die ik schreef begon mijn liefde voor schrijven weer op te borrelen. Kristie gaf mij de gelegenheid om voor ‘Leesfanaten’ op pad te gaan in boekenland en daarvan verslag te doen, met als hoogtepunt (nog steeds..) verslag doen van de NS Publieksprijs 2012. Wat een belevenis was dat, en wat een schat aan ervaring heb ik daar opgedaan! Op ‘De Boekenwereld is mijn column daarover te vinden, als ik deze nog wel eens doorlees dan voel ik me meteen weer als toen.

Ook was ik aanwezig bij een groot aantal boek-presentaties, eerst behoorlijk nerveus maar al gauw genietend tot in de puntjes van mijn tenen. Vele boekenvrienden heb ik op deze manier leren kennen, vele auteurs heb ik gesproken, diverse mensen van uitgeverijen ontmoet…het kan niet op! Mede door de kansen die ik kreeg vanuit ‘Leesfanaten’ kregen mijn eigen naam en boekenblog ook meer bekendheid, en daar ben ik natuurlijk heel blij mee.

En ja; ik ga mijn werkzaamheden voor ‘Leesfanaten’ enorm missen. ‘Leesfanaten’ gaf invulling aan mijn dag op een moment dat ik dat zelf niet kon. Het gaf mij een doel wat ik toen eventjes niet helder kon zien. En het bracht mij op plaatsen waar ik anders misschien wel helemaal niet was gekomen. Inmiddels ben ik al veel verder als toen, en zitten mijn dagen soms propvol met alle leuke dingen die er te doen en te beleven zijn. En ik moet eerlijk bekennen: het idee dat ik nu eindelijk aan de serie van Michael Robotham kan gaan beginnen is niet geheel vervelend…en zo staan er nog meer boeken in mijn kast waar ik blij van word. Dus vervelen ga ik me zeker niet!

Lieve Kristie, nogmaals enorm bedankt voor alles, ik heb er veel van geleerd en dat neem ik mee in mijn recensies, mijn verslagen en mijn columns. En ongetwijfeld kan ik er mijn voordeel mee doen als ik later oooooit eens besluit dat dat boek er echt gaat komen… 

Lieve collega’s, velen van jullie zal ik regelmatig langs zien komen op Facebook en uiteraard blijf ik jullie recensies lezen. Ik heb er van genoten deel uit te maken van zo’n enorm gedreven en enthousiast team! Maar aan alles komt een eind. En het is ook goed zo…

1 opmerking:

  1. Hoi Sandra, ik kom nu pas deze blog tegen. Ik heb ook ontzettend genoten van mijn tijd bij Leesfanaten. Heel leuk om jij daardoor ontmoet te hebben. Veel succes met alles... en tot ziens op je blog en op Facebook uiteraard. Groetjes van Kim

    BeantwoordenVerwijderen