woensdag 23 september 2015

Paula Hawkins - Het meisje in de trein *****

Rachel neemt elke ochtend dezelfde trein. Elke dag hobbelt ze over het spoor, langs een rij charmante huizen in een buitenwijk van Londen, en stopt daar altijd voor hetzelfde rode sein. Zo kijkt ze elke ochtend naar een stel dat op hun terras ontbijt. Ze heeft inmiddels het gevoel dat ze hen persoonlijk kent en noemt hen ‘Jess en Jason’. Hun leven – in Rachels ogen – is perfect. Een beetje zoals haar eigen leven dat ooit was.

Op een dag ziet ze iets vreemds in hun tuin. De trein rijdt gewoon weer door, maar voor Rachel verandert alles. Niet in staat om het voor zichzelf te houden, stapt ze naar de politie met haar verhaal, wanneer blijkt dat 'Jess' vermist wordt. Hiermee raakt ze niet alleen verwikkeld in de gebeurtenissen die volgen, maar ook in de levens van iedereen die erbij betrokken is. Maar wie is er te vertrouwen? Heeft ze meer kwaad dan goed gedaan door zich met deze zaak te bemoeien?

Hoofdpersoon Rachel lijkt op het oog een gewone jonge vrouw, die elke dag met de trein naar haar werk reist. Elke dag komt zij langs dezelfde huizen, en ze kan het niet nalaten haar fantasie los te laten op de mensen die in deze huizen wonen. Ogenschijnlijk lijkt zij met hen niets te maken te hebben, maar naarmate het verhaal in 'Het meisje in de trein' vordert blijkt dat toch wat anders te liggen. Op onthutsende wijze blijkt Rachel wel degelijk een rol te spelen in het leven van een aantal bewoners. De indringende wijze waarop Hawkins dit uit de doeken doet laat zien hoe sommige acties, en de gevolgen daarvan, behoorlijk wat levens op hun kop kunnen zetten.

Het debuut van Paula Hawkins heeft halsoverkop voor veel commotie gezorgd. 'Het meisje in de trein' vloog over de toonbank; iedereen moest en zou dit boek lezen! Maar waarom al die drukte? Wat is er zo speciaal aan dit boek? Dat blijkt toch moeilijker te bepalen dan gedacht. Al gauw vlogen de reacties op het boek over het internet; de een vond hem 'helemaal geweldig!!' en de ander vond er 'helemaal niks aan'. Ikzelf behoor tot de eerste groep, ik zal proberen uit te leggen waarom...

Allereerst maakt de uitgebreide manier waarop de auteur Rachel neerzet het heel gemakkelijk om je goed in haar te verplaatsen. Ik leerde dit personage zo goed kennen dat ik al snel sympathie voor haar opvatte. Hoewel haar acties natuurlijk enorm impulsief en 'over the top' waren, kon ik daardoor wel begrijpen wat haar drijfveer was. De spanning die in het begin van het boek wordt opgebouwd wordt niet helemaal goed doorgezet, maar naarmate ik verder las begon mijn focus zich te verleggen. Ik raakte steeds meer geïnteresseerd in de verschillende personages en hun gedachtegang. Ik wilde weten waarom een personage bepaalde gedachten had, bepaalde acties ondernam, of juist niet. Paula Hawkins heeft met 'Het meisje in de trein' mij persoonlijk een geweldige leeservaring bezorgd. Het verhaal hield mij in zijn greep; ik kon niet wachten om het boek weer op te pakken en verder te lezen! Sterker nog: lang nadat ik 'Het meisje in de trein' uit had, bleef het verhaal in mijn hoofd ronddolen. En precies dat maakt voor mij de 5-sterren-kwalificatie een feit. Een echte aanrader!

Auteur: Paula Hawkins
Titel: Het meisje in de trein
Uitgeverij: AW Bruna Uitgevers
Pagina's: 360
Genre: thriller
ISBN: 9789400503885
Prijs: 19,95
Ebook: 13,99

Nieuwsgierig geworden naar dit boek? Bestel snel via onderstaande link,
of ga naar uw plaatselijke boekwinkel!


1 opmerking: