woensdag 6 september 2017

Anita Terpstra - Samen *****

Matt wordt verdacht van de ontvoering van vijf vrouwen. Een van de vrouwen wist te ontsnappen en op basis van haar getuigenis wordt hij ter dood veroordeeld. Matt blijft echter volhouden onschuldig te zijn; de andere vrouwen zijn nooit gevonden.
In de gevangenis krijgt Matt bezoek van de bijdehante Mackenzie, de enige vrouw die gelooft in zijn onschuld. Ze gaat zelfs zo ver dat ze met Matt trouwt, ondanks dat iedereen in haar eigen omgeving haar laat vallen.
Mackenzie zal werkelijk alles doen om Matts onschuld te bewijzen, zelfs een ontsnapping uit de zwaarbewaakte gevangenis. Voor haar staat er namelijk nog veel meer op het spel…


Ons kleine kikkerlandje herbergt vele geweldige thrillerschrijfsters, waaronder Anita Terpstra. Ik hou erg van Nederlandse thrillers, maar Terpstra lijkt er nog een schepje bovenop te doen: ik betrapte mij erop dat ik meerdere malen even op de cover keek of ik niet toch per ongeluk in een thriller van, bijvoorbeeld, Sharon Bolton aan het lezen was. Maar nee, ‘Samen’ is toch echt geschreven door ‘onze’ Anita Terpstra. Bijna on-Nederlands goed…

Een briefwisseling starten met een ter dood veroordeelde, stapelverliefd op hem worden en zelfs besluiten om met hem te trouwen! Het is niet echt een alledaagse gang van zaken. Mackenzie krijgt dan ook van alle kanten commentaar. Maar zij is vastbesloten om haar leven te gaan delen met Matt, hoe lang dat ook mag duren.
Sterker nog: gaandeweg bedenkt zij een ingenieus plan om Matt te helpen ontsnappen uit de zwaar bewaakte gevangenis, zodat ze voor altijd samen kunnen zijn.
Waar het je eerst toch best wat moeite kost om de handelingen van Mackenzie te begrijpen, ga je gaandeweg het verhaal steeds meer beseffen wat haar onderliggende motieven zijn. Ik kreeg er de rillingen van...

Anita Terpstra is waanzinnig goed in het opbouwen van de spanning. Geen moment laat ze daarbij steken vallen. Ze trekt je mee het verhaal in, zet je regelmatig op het verkeerde been en laat dan je adem stokken bij de ontknoping! 'Samen' heeft voor mij alle ingrediƫnten die ik graag zie in een thriller, daarom van mij de volle 5 sterren. Een echte aanrader!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten