vrijdag 18 januari 2019

Cathelijne Esser - De eenvoud van aandacht ****


Het blijft bijzonder hoe de dingen soms ‘zomaar’ je pad kunnen kruisen. Precies op een moment in mijn leven waarop ik behoefte had aan nieuwe inzichten en handvatten, werd mij  ‘De eenvoud van aandacht’ aangereikt. 
Het boek op zich is erg mooi vorm gegeven; de lichtblauwe kleur straalt rust uit en dat wordt nog eens benadrukt door de ondertitel op de cover. Alsof het boek wil zeggen: ga er eens rustig voor zitten en laat het beschrevene tot je komen. Niks moet, alles mag.


Cathelijne Esser is als journalist een beroepsluisteraar. Ze raakte gefascineerd door de oneindige potentie van diep luisteren, en toont in dit boek zeven sporen waarlangs ze zelf dieper leerde luisteren.

De auteur heeft mijn verwachting zeker waar gemaakt. In heldere, duidelijke woorden beschrijft Esser hoe zij dieper heeft leren luisteren. Haar vakkundige uitleg maakt dat ik tijdens het lezen ook eerlijk naar mijzelf kijk. Ik heb het idee dat ik best goed kan luisteren, maar ik betrap mij er op dat ik vaak ongevraagd advies ga geven of, nog erger, het gesprek overneem in mijn enthousiasme om de herkenning te willen delen.
Diep luisteren is anders, zo zegt Esser. Wanneer je diep luistert geef je de ander de ruimte om te kunnen vertellen, zonder oordeel te vellen, zonder deze persoon te onderbreken, simpelweg alleen maar luisteren.

Dat dat niet zo simpel is wordt al snel duidelijk wanneer de auteur middels zeven sporen uitleg geeft hoe je je deze manier van luisteren eigen kunt maken, en hoe je hierbij gebruikt maakt van meer zintuigen dan alleen je oren. De lezers die bekend zijn met Mindfulness zullen hier veel in herkennen. Bijzonder om juist aangespoord te worden om te voelen naar wat je ervaart, terwijl we in een wereld leven waarin het soms beter lijkt om dat te onderdrukken. Deze manier van luisteren is ook heel goed toe te passen bij ons zelf. Je leert jezelf beter kennen en je omgeving -opnieuw- op te merken, wat weer kan helpen je creativiteit een boost te geven.
In het boeddhisme wordt dit zelfs omgedraaid: je kunt pas goed naar een ander luisteren als je eerst hebt geleerd om goed naar jezelf te luisteren.

Hier en daar kom je wat moeilijkere woorden tegen, maar dat wordt meteen weer goed gemaakt door de duidelijke kennis van zaken die de auteur tentoonspreidt. Haar persoonlijke ervaringen inspireren de lezer om op zoek te gaan naar een diepere bewustwording. Ik heb er in elk geval veel van geleerd!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten