zondag 31 mei 2015

Femmetje de Wind - Rivka ****

Rivka Cohen groeit op met een vader die een zwaar oorlogstrauma met zich meedraagt. Ze probeert daaraan te ontsnappen, maar de liefde die ze zo gretig zoekt lijkt ongrijpbaar. Jaren later is Rivka gesetteld, ze heeft een man en een dochtertje. Toch blijft ze onrustig en twijfelt ze voortdurend over haar keuzes. Als haar minnaar van toen ineens weer opduikt, brengt hij behalve intense gevoelens ook vragen mee over haar verleden. De ontmoeting dwingt Rivka haar twijfels te toetsen en op zoek te gaan naar de wortels van haar familietrauma's. Hoe dichter ze bij de waarheid komt, hoe verder weg ze raakt van haar zekerheden tot ze alles dreigt te verliezen. Hoe ver zal Rivka gaan in haar poging het verleden te herstellen?

Femmetje de Wind is freelancejournalist. In 2003 bedacht ze het tijdschrift Jackie, waarvan ze zes jaar lang hoofdredacteur was. Eerder schreef ze voor Quote en Esquire. Voor dagblad De Pers schrijft ze wekelijks een column. Ook was zij een van de auteurs van 'Wat wil de man'.

Haar debuutroman 'Rivka' is een heel ander verhaal. Het behelst een groot deel van het leven van haar Joodse vader. Dat het absoluut niet makkelijk is om een zogeheten 'tweede-generatie-kind' te zijn, ondervindt De Wind aan den lijve. De zoektocht naar haar identiteit vormt de basis voor 'Rivka'. Minstens acht jaar werkte zij aan het boek, de dood van haar vader maakte het voor haar urgent het boek af te ronden.

'Rivka' is niet zomaar een boek over de Tweede Wereldoorlog. De focus ligt eerder op de hoofdpersoon die naarstig op zoek is naar haar identiteit. Dat het evenzeer een zoektocht is naar de roots van haar minnaar, geeft het geheel een intense draai waarmee de auteur je aan het boek gekluisterd houdt. De aantrekkingskracht die deze charmante Daniel Rubinstein op Rivka heeft, maakt dat zij haar vriend en dochtertje achterlaat en met hem op zoek gaat naar de oorsprong van zijn bestaan. Dat haar vader daarin ook een rol lijkt te spelen wekt niet alleen Rivka's nieuwsgierigheid, het maakt haar tevens aan het twijfelen over haar vaders integriteit. Terwijl ze langzamerhand antwoorden vinden op hun vragen, vallen er steeds meer stukjes van de puzzel op de juiste plaats. Ook bij Rivka zelf.

Wanneer Rivka weer eens aan het twijfelen slaat 'hoort' zij in haar hoofd de stemmen van een aantal overleden familieleden, die zich vol overgave met de kwesties bemoeien. Het zorgt voor een fijn laagje humor. De beeldende manier waarop de auteur de innerlijke strijd van Rivka weergeeft is haar ingegeven door haar eigen ervaringen. Dat geeft 'Rivka' een extra dimensie. Het is mede een geschiedenis waarvan de wortels liggen in beslissingen en daden van diverse betrokkenen, vaak voortgekomen uit emoties. De gevolgen daarvan zijn nog vele generaties voelbaar. Deze zware lading maakt 'Rivka' tot een boeiend geheel, omlijst door persoonlijk verdriet en gemis, wat een flinke impact heeft op de lezer. Zeker een aanrader!



dinsdag 26 mei 2015

Caroline Kepnes - Jij **

Als een adembenemende vrouw Joes boekwinkel op Manhattan binnenloopt, weet hij het zeker: hij wil haar. Guinevere is perfect: mooi, stoer, slim en supersexy. En ze hebben ook meteen een leuk gesprek. Joe raakt totaal geobsedeerd: hij bespiedt haar, wil alles over haar weten, wil haar lichaam bezitten en haar gedachten beheersen. Joe gaat tot het uiterste om zijn verlangens werkelijkheid te maken. Hij hackt haar smartphone, leest al haar berichten en e-mails en komt zo achter haar diepste geheimen. En haar geheimen en obsessies zijn heftig en pijnlijk. Is Guinevere wel zo perfect als Joe zou willen? En is Joe wel zo voorkomend als Guinevere denkt?

Gezien de vele enthousiaste reacties op 'Jij', lijk ik een van de weinige te zijn die niet gecharmeerd was van deze thriller. Ik had enorm veel moeite om in het verhaal te komen, en tot het eind is dat ook niet gelukt. Ontzettend jammer, de tekst op de achterflap boeide mij namelijk meteen. Maar de verwachting die ik daardoor had, wist Caroline Kepnes niet waar te maken. Het aparte is dat ik niet volmondig kan zeggen dat dat door de schrijfstijl van Kepnes komt. De auteur weet mij bij vlagen wel degelijk te boeien, maar het is niet genoeg om enthousiast te raken van 'Jij'.

Maar waar ligt het dan wel aan? Is het het feit dat het soms allemaal wat langdradig is? Is het het feit dat het verhaal wordt verteld vanuit Joe's gedachten, en daardoor een soort lange monoloog is? Of is het misschien het feit dat de verhaallijn mij gewoon niet ligt? Ik kan mijn vinger er niet op leggen, maar als ik de vele enthousiaste reacties hoor en lees, raad ik je toch aan om 'Jij' zelf te gaan lezen zodat je je eigen oordeel kunt vormen.





vrijdag 22 mei 2015

Eva Monté - Te Koop ***

Het is 2013. Nederland zucht onder de crisis. Makelaar Richard Hoek hanteert onorthodoxe methodes om de huizen van zijn radeloze klanten te verkopen. Hij laat echter een spoor van vernieling na. Daar komt zijn vrouw Marlinde pas achter als het te laat is...

'Te koop' is het debuut van Eva Monté,een pseudoniem voor Alexandra en Victoria Nagelkerke, twee schrijvende zusjes. De vlotte schrijfstijl maakt het tot een vermakelijk boek om eens lekker voor te gaan zitten.

Marlinde en Richard vormen samen met hun twee zoons, op het oog, een gelukkig gezinnetje. Alles kan en niets lijkt te gek. Maar is het allemaal wel zo mooi?
Richard en zijn styliste – en minnares – Ghislaine houden er aparte methodes op na wat betreft het verkopen van huizen. Toch doen zij erg goede zaken en dat is precies de reden waarom hun cliënten zich uiteindelijk neerleggen bij de soms absurde eisen. Zo weten zij een invalide man er toe over te halen de aanpassingen in zijn huis weg te laten halen, aangezien dit de verkoop zou bevorderen.

Dat een en ander niet geheel legaal verloopt wordt al snel duidelijk wanneer Richard wordt bedreigd. Hijzelf is van mening dat hij dat wel eventjes kan gladstrijken, maar Marlinde denkt er heel anders over. Zij ontdekt steeds meer dingen die het daglicht niet kunnen verdragen. Tot wanhoop gedreven wendt zij zich tot haar moeder, met wie zij al jaren geen contact meer heeft gehad. Maar dit lijkt juist tot meer spanningen te leiden dan dat het zaken oplost...

'Te koop' begint als een roman maar naar het einde toe wordt het nog flink spannend. Toch wil ik het boek niet onder de thrillers scharen; daarvoor is de spanningsboog niet hoog genoeg en worden de personages niet genoeg uitgediept. Voor mij blijft het een roman. Dat dat geen minpunt hoeft te zijn staat als een paal boven water; het zorgt voor flink wat uurtjes leesplezier. Met de zomervakantie bijna in zicht is 'Te koop' een absolute aanrader voor in de koffer!