Yvonne van den Berg speelde na haar conservatoriumstudie
dwarsfluit en piano in diverse ensembles en gaf les aan conservatoria. Later
maakte ze carrière als beleidsmaker en organisator binnen de muziekwereld. 'De viool van mijn moeder’ is een autobiografische roman en
tevens het debuut van de auteur.
Met
haar vloeiende schrijfstijl en prachtige zinnen, legt van den Berg het
drukkende familiegeheim op tafel; haar opa was een NSB’er. Hoofdpersoon Else is
nog maar acht en snapt de strekking nog niet van hetgeen haar wordt verteld.
Maar zij voelt heel goed aan dat het niet goed is, dat het geheim moet blijven.
De auteur weet haarfijn de tegenstrijdige gevoelens van de jonge Else neer te
zetten, de liefde die zij voelt voor haar opa gaat de strijd aan met haar eigen
normen en waarden. Opa die gebukt gaat onder een zware last van schuldgevoel,
oma die er niet over wil praten en haar ouders die haar net niet alles
vertellen. Langzaam vallen de puzzelstukjes op zijn plek, en wordt het
duidelijk hoe lang de impact van opa’s beslissing nagalmt in de hele familie.
De liefde voor de muziek loopt als een rode draad door het
verhaal, Else’s dwarsfluit wordt haar steun en toeverlaat. De gebeurtenissen tijdens
de oorlog, zo lang geleden, vormen soms onoverbrugbare obstakels. De relatie
tussen Else en haar moeder is daardoor verstoord, de onderhuidse verwijten verwarren
haar en zij is te jong om die volledig te begrijpen. Pas later is zij in staat
om de dingen op een volwassen manier te bekijken. Toch leidt dit uiteindelijk
tot een breuk tussen beide vrouwen. Haar moeder verandert langzaam in een
verbitterde vrouw. Zij heeft veel moeten opgeven door de keuzes van haar vader,
maar ze heeft dat niet volledig
uitgelegd aan haar kinderen. Om hen te beschermen houdt ze veel voor zichzelf,
maar dat is juist hetgeen wat onbegrip oproept. Ook op latere leeftijd. Else
heeft hierdoor zelfs een tijd geen contact meer met haar moeder. Zij kan haar
afwijzende gedrag niet langer meer aan. Totdat zij van haar broer verneemt dat haar moeder ongeneselijk ziek
is. Hoewel ze bang is opnieuw afgewezen te worden gaat Else toch bij haar
moeder op bezoek. Het is het begin van een voorzichtig hernieuwde kennismaking
en het aftasten van elkaars grenzen. De rollen zijn omgedraaid; nu is het Else
die voor haar moeder zorgt. Hun grote liefde voor muziek lijmt de brokstukken
van het verleden aan elkaar. Het zorgt alsnog voor wederzijds begrip, voor
kleine uitingen van liefde voor elkaar en uiteindelijk herstelt langzaam het
vertrouwen. De liefdevolle manier waarop Yvonne van den Berg dit beschrijft
raakt mij diep. Nog steeds vliegen verwijten over en weer maar de manier waarop
de vrouwen elkaar toch weten te vinden is prachtig weergegeven.
Ik ben diep onder de indruk van ‘De viool van mijn moeder’. Ook in ons gezin werd er over de oorlog
gesproken en mijn beide ouders hebben daar ieder hun eigen ervaringen in. Dat
heeft ook in zekere zin hun jeugd beïnvloed. Hoewel er geen sprake was van een
opa bij de NSB vond ik toch veel
herkenning in sommige passages, wat het voor mij nog indrukwekkender maakte. Ik
heb veel bewondering voor het feit dat de Yvonne van den Berg het heeft
aangedurfd dit boek te schrijven.
‘De viool van mijn moeder’ geeft duidelijk en eerlijk weer
hoe diep dit soort keuzes kunnen ingrijpen, generaties lang. Het maakt het een
boek wat je gelezen moet hebben!
Hierbij wil ik Uitgeverij Luitingh-Sijthoff heel erg bedanken
voor het toezenden van dit boek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten